توزیع محدود محصول


برای تحریک حس کمبود محصولات را برای مدت زمان محدودی پیشنهاد دهید.مک دونالد به مدت 30 سال گذشته به طور مداوم ساندویچ McRib را از فهرست منوی خود اضافه و دوباره حذف میکرد، این در صورتی هست که حتی اگر منابع برای تولید این محصول بیش از حد نیاز در دسترس باشد. 

مکدونالد به صورت مداوم منو های خود را به روز رسانی میکند و اگر محصولی جدیدا به منو اضافه شده باشد اون را برجسته تر نشان میدهد ، و اگر محصولی در حال تمام شدن در منو باشد به صورتی به مشتریان هشدار میدهد تا با تحریک حس کمبود آنها را مجاب کند تا قبل از اینکه محصول مورد علاقشون از منو حذف شه اون رو انتخاب کنن. 

ایجاد حس کمبود در میزان خرید کاربران تاثیر مستقیم دارد، ایجاد این حس باعث میشود تا مردم به فروشگاه ها و رستوران ها بروند و بیشتر از قبل خرید کنند. برخی از استارت آپ ها محصولات و خدمات خود را به منظور افزایش تعداد کاربران و القای حس خرید موفق تر به تعداد محدود و در زمان بندی محدود عرضه میکنند. 

به عنوان مثال UBER سرویس carpooling (که یک مسابقه چند سوالی بود که سطح دانش رانندگان خود رو با چالش میکشید) به مدت محدود اجرا کرد و به تعداد محدودی از شرکت کنندگان جایزه 500 دلاری را اهدا کرد. در اینجا یک نکته پنهان شده و اون این هست که آیا محدودیت با خود محبوبیت هم به همراه دارد؟ ولی جا داره به یک نکته هم اشاره کنم که همیشه محدود کردن تبلیغات و عرضه محصولات نمیتونه راه حل اصلی باشه به عنوان مثال اگر شرکتی قصد داشته باشه تا بر بازار مسلط شود و بخش بزرگی از بازار رو با محصولات خود تسخیر کند، نباید از استراتژی محدود کردن عرضه و تبلیغت استفاده کند و بلعکس تا جایی که در توان دارد باید کلا عرضه کند و برای افزایش تقاضا تبلیغ کند. 

مفهوم دم طولانی, کالاهای با محبوبیت کمتررا در نظر می‌گیرد که تقاضای کمتری دارند. این نظریه برای تعداد رو به رشد بازارهای آنلاین ارائه می‌شود که رقابت را برای فضای باز کم می‌کند و اجازه می‌دهد تا تعداد زیادی محصول به طور خاص از طریق اینترنت به فروش برسد. 

میتوان گفت که کالاهایی را میتوان به صورت اینترنتی در این بازار شلوغ و آشفته دیجیتالی فروخت که به صورت تاخچه ای باشند و کاملا منحصر به فرد باشند و خریدن آنها این حس رو به مشتری القا کنه که به دور از بازار عامه پسند خریدی منحصر به فرد رو انجام داده، بهتر بگم باید برای هر خرید یک حس منحصر به فرد بودن ایجاد کنیم. 

 

 

 

نظریه پردازان اقتصاد رفتاری